L’HEURE D’HIVER CAIRO . FILMS / EXPO / CONCERT
23.01.19 > 25.02.19

Voor deze nieuwe editie van HEURE D’HIVER, in samenwerking met Cinema Aventure, BOZAR, Atelier 210, de leerstoel Mahmoud Darwish en het Frans Instituut van Egypte, stelt CINEMA GALERIES een focus op Caïro en de Egyptische cinema voor.

Dit is de gelegenheid om je onder te dompelen in de Egyptische film die altijd sterk beïnvloed is door de grote historische gebeurtenissen in het land en tegelijkertijd de meest intieme transformaties ervan weerspiegelt. In the Last Days of the City, de openingsfilm van het festival, is slechts één voorbeeld van hoe films kunnen tonen hoezeer de politiek zowel het dagelijks leven van de inwoners van Caïro beïnvloedt als de kunst van het filmen zelf.

Caïro (in het Arabisch: لقاهرة, of Miṣr, wordt afwisselend gebruikt om zowel Egypte, de hoofdstad als de Egyptische taal aan te duiden) is de grootste stad in het Midden-Oosten. In deze megapolis vind je turbulente moskeeën, mausoleums, Soefikloosters, drijvende huizen, hammams en kerken naast een stedelijk centrum in Haussmann-stijl.

De broers Lumière hadden de cinematograaf  in november 1896 amper aan het publiek van Caïro voorgesteld of verschillende café’s toonden datzelfde jaar al projecties van bewegende beelden. Tien jaar later telde de stad zes bioscopen.

De Egyptische film heeft lang de schermen van de Arabische wereld gedomineerd door de kwaliteit en de kwantiteit van de productie. Het dialect van Caïro is zo een taal geworden die alle Arabisch-sprekenden begrijpen. Op deze manier heeft film bijgedragen aan de definitie van een hedendaagse Arabische culturele identiteit.

Sinds Abdel Fattah al-Sissi aan de macht kwam in 2013, moeten regisseurs in het traditionele circuit eerst een licentie bekomen van de filmvakbond op vertoon van het scenario. Het ministerie van Binnenlandse Zaken geeft daarna al dan niet de toelating om te filmen op openbare plaatsen. Censuur blijft aanwezig, vooral rond thema’s zoals seksualiteit of religie.

Zelfs als filmmakers zonder licentie strafrechtelijke sancties riskeren, blijven ze toch films maken om hun visie op de Egyptische samenleving te tonen.

Ook experimenteren jonge filmmakers zoals Mohamed Hammad (Withered Green) en Mohamed Siam (Amal en Whose country?) met nieuwe poëtische vertelstructuren.

In deze context van onderdrukking en intimidatie blijft cinema een middel tot verzet. Plaatsen als Cimatheque en Zawya zijn bedoeld om hedendaagse creaties uit Egypte en de Arabische wereld te tonen, ook films die buiten het traditionele circuit zijn gemaakt.

In deze context van onderdrukking en intimidatie blijft cinema een middel tot verzet. Plaatsen als Cimatheque en Zawya, partners voor de programmatie van deze nieuwe editie, zijn bedoeld om hedendaagse creaties uit Egypte en de Arabische wereld te tonen,  evenals Egyptische en buitenlandse films die gemaakt zijn buiten het traditionele circuit.

DATA | 23.01.19- 25.02.19

OPENING > 23.01
18:00 Vernissage A Familiar Place
19:00 In the Last Days of the City, met Tamer El Saïd

FILMS | Ontdek hier in detail de programmatie

TENTOENSTELLING | « A Familiar Place ». Gratis. Dinsdag tot zondag van 14:00 tot 20:00. Vernissage I 23.01 / 18:00

CLOSING CONCERT | 25.02 I 20:00 Dina El Wedidi @ Atelier 210 I Presales 10e / 13e On door

BOOKS I Een selectie van TULITU boekwinkel beschikbaar bij TULITU.

PLAATSEN | Cinema Galeries, Cinéma Aventure, BOZAR, Atelier 210.

PASS | (all screenings included) : 40 €, available online : bit.ly/CairoPASS, pickup-point : Cinema Galeries

Ondersteund door spelers van de Nationale Loterij & Brussels Gewest